Konkolleger

“Biblen” for selvstændige er nu også e-bog

Skrevet af Abelone Glahn

Frie AgenterKære Abelone Glahn!
Jeg er selv i opstartfasen som freelanceoversætter og finder i din bog “Frie Agenter” gode svar på alle de spørgsmål, som jeg føler, jeg hidtil har brændt inde med, fordi svarene er svære at finde andre steder eller kun kan findes efter et besværligt gravearbejde. Jeg har læst og læst de sidste par nætter, men er ikke helt færdig med bogen endnu. Jeg synes blot, at jeg allerede nu vil sige dig 1000 tak for en superbog, der netop omhandler det specifikke område, hvor jeg har valgt at arbejde af lyst, men alligevel har følt mig som Palle-alene-i-verden.

Sådan skrev en læser til mig, kort efter at bogen “Frie agenter – sådan arbejder du med eller som freelancer” udkom i 2003. Allerede to år efter måtte jeg udvide bogen og skrive mere til, så der kom en 2. opdateret og udvidet udgave.

Nu kommer den udvidede udgave som e-bog.
Bogen beskriver, hvad det kræver at begynde og i længden overleve som fri agent.

Et omfattende afsnit tager i gør det selv-form fat fra en ende og fortæller om personligt entrepreneurship, om prissætning og markedsføring af den frie agent og om dagligdagen uden sikkerhedsnet. Et særligt afsnit beskriver forudsætningen for at lykkes som fri agent, nemlig evnen til at netværke, og et andet større afsnit ser på kravene til ledere, der skal håndtere de frie agenter i en virksomhed.

Til slut fortæller tolv frie agenter meget åbent om sejre og nederlag som fri agent. De følges op to år efter, så man kan læse, hvad der egentlig er sket med deress virksomhed.

Skriv kommentar 29. oktober 2014 kl. 10:41

Samarbejdsaftaler og konsortiedannelse

Skrevet af Abelone Glahn

Hver uge kan jeg på min statistik se, at ordet “Samarbejdsaftale” eller “samarbejdsaftaler” eller “samarbejdsaftale skabelon” ligger på top 10 over de ord, jeg bliver fundet på.
Det er fast, og har været det i de sidste tre år. Et af de mest læste indlæg på Mikrobusiness’ side er værktøjskassen, som indeholder en række nyttige skabeloner til samarbejdsaftaler mm.
De kommer fra Peter Lind Nielsens bog “Har vi en aftale”, som efter min mening er en af de vigtigste bøger, man kan anskaffe sig, hvis man vil indgå i konkollegaskaber. (nederst finder du link til hans skabeloner)

Vejledning til Konsortiedannelse:
Nu har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen  udgivet en vejledning, som også bør med i en oversigt over samarbejdsaftaler.
Det er en vejledning til SMV’ere, der ønsker at indgå i konsortier, altså i samarbejder med andre, når de skal byde ind på offentlige opgaver. En overskuelig og OK vejledning, som blandt andet indeholder disse kritiske punkter:

Hvad hvis en virksomhed ønsker at udtræde af konsortiet?
Hvordan fordeles opgaverne?
Hvilken virksomhed skal være projektansvarlig?
Hvordan skal beslutninger træffes?
Hvilke oplysninger er der behov for fra de andre virksomheder og hvilke oplysninger skal holdes fortrolige?
Hvordan skal indtægter og udgifter fordeles, og hvordan skal fakturering ske over for ordregiver?
Hvad skal man gøre, hvis ikke alle lever op til deres forpligtelser?
Hvordan skal ansvaret fordeles?
Skal der tegnes forsikringer eller stilles sikkerhed?
Hvordan skal immaterielle rettigheder behandles?
Må virksomhederne samarbejde med andre virksomheder end dem i konsortiet?
Hvordan skal man forholde sig, hvis der opstår uenigheder?

Alt sammen mulige stridspunkter, som det er vigtigt at forholde sig til, inden man indgår aftaler.
Kig nærmere på den, hvis du skal i gang med at byde ind til det offentlige.

Hvis du vil se på Peter Lind Nielsens redskaber til samarbejder, som ikke angår egentligt konsortiedannelse, men som også tager fat på de kildne spørgsmål, så kig her:

Har vi en aftale?
Samarbejdsaftale
Gensidig hemmeligholdelsesaftale
Royaltyaftale
Rettighedsoverdragelser

Skriv kommentar 27. april 2012 kl. 12:08

Værdien af en god leverandør i nødssituation

Skrevet af Abelone Glahn

SMS, indløbet 23.04 ” fra en ven: “Hej. Undskyld tidspunktet. Tror www.abeloneglahn.dk er blevet hacket! Du må tjekke det.”

Når en sådan SMS kommer, er det lige meget, hvad klokken er. Og ganske korrekt, jeg var blevet hacket på min personlige blog, OG denne Mikrobusiness-blog var også blevet hacket.
Den lakoniske besked på forsiden var en hilsen fra dem, der havde hacket den med “kunstnernavns” nævnelse og “fuck to dk”

Her er gode dyr rådne. Kunne på det sene tidspunkt ikke gøre andet end sende mail til min aldrig svigtende blogprogrammør Anders Saugstrup, der dagen efter tog fat fra en ende af med at få hul igennem igen bag om ind til bloggene, fik opdateret wordpress-versionerne og plugin’sne, hvilket jeg selvfølgelig ikke havde gjort, og ikke mindst  sendt mig vejledninger lavet på video til, hvordan jeg skal gøre det selv fremover.

I lidt under et døgn endte alle søgninger på mig på volapyksiden, og jeg fik en mail fra en helt ukendt mand, som var så venlig at gøre mig opmærksom på, at der var noget rivende galt. han havde søgt på en særlig bog, og var blevet ledt hen til mig – men ret forgæves. Alligevel tog han sig tid til at finde min email!
Ud på eftermiddagen næste dag var alt igen oppe at køre, renset og opdateret.

Hvad uddrager jeg så af læring?

Før det første:
Hvor er folk dog utrolig søde til at hjælpe!
Min ven, der skrev SMSsen, havde jo ikke behøvet at gøre det. Ej heller den ukendte mand, der fortalte, hvad det var han havde ledt efter, som fik ham på sporet af mig. Ud over, at jeg så fandt ud af noget om , hvordan folk leder og finder mig, fik jeg også korresponderet med ham om nogle andre interessante ting – altså en helt uforvarende, men interessant kontakt.
Tusind Tak !

For det andet:
Hvor er det vigtigt at have en god leverandør!
Jeg har særligt to gode leverandører, der stort set altid smider, hvad de har i hænderne for at hjælpe. Den ene er en lokal IT mand, Martin Bolbro, der kommer, når jeg virkelig har problemer med programmer og hardware, den anden er Anders Saugstrup, som er alt endet end lokal, for han bor i Grækenland, og jeg har aldrig mødt ham i virkeligheden.
Men jeg taler tit med ham over Skype og i dette tilfælde gik han til problemet , selv om hans familie lå syg med feber.

For det tredie:
Levér selv i lige så god kvalitet.
Ud over selve leveranden – reparationen, får jeg altid mere med:
Martin leverer skriftlige vejledninger, som jeg nemt kan følge, og  Anders leverer på en måde, jeg selv lærer endnu meget af. Det er fint nok, at han reparerer mine undladelser på nettet, men endnu bedre er det, at han leverer en lille video til mig, hvor han med min egen blog som eksempel viser mig, hvordan jeg frem over selv kan gøre, hvad han lige har gjort. Dont tell it, show it. Det ville tage ham en krig at skrive det ned, men at filme det, mens han gør det, og forklare, hvad det er, jeg skal gøre, er nemt, overskueligt for ham og ikke mindst overskueligt og forståeligt for en dummie som mig.

For det fjerde:
Husk at backe up og husk at opdatere.
Hvor tit blir det ikke sagt. I dette tilfælde havde jeg husket at få installeret en pligind, der leverer en ugentlig backup, så det var ikke svært at rekonstruere, hvad hackerne havde fået til at forsvinde. (Heldigvis havde de bare fjernet forsiden, men ikke ødelagt noget inden i siden).

Men jeg havde undladt at opdatere mine wordpress-udgaver i et stykke tid, og jeg havde aldrig rigtig sat mig ind i, hvordan jeg – og hvor hyppigt – kan opdatere plugins.
Det ved jeg så nu, og jeg vil gerne råde andre til at gøre ligedan.

Eller få nogle lige så gode leverndører som mine  til de situationer, hvor vi virkelig er på den med noget, der ligger uden for vore egen kernekompetence.

Hvordan har jeg fundet de to leverandører?
Den ene gennem Mikronetværket, den anden gennem Aminonetværket.

2 kommentarer 3. marts 2011 kl. 08:56

Margrete Bak “indtager” Republikken

Skrevet af Abelone Glahn

Til min meget store glæde kan jeg fortælle, at min nærmeste konkollega, Margrete Bak, nu åner en filial i København. Hidtil har kun de, der tog til Aarhus, fået gavn af hendes store viden på især “måske iværksætter” og “mikrovirksomhedsområdet”, men nu har hun indgået en aftale med Republikken i København om at åbne et københavnerkontor.

Margrete driver Solo JobDesign, som nu inviterer til reception i den nye afdeling i Republikken i København den 17. november 2010 kl. 15 – 17: Spændende mennesker, lidt til ganen, fokus på tidligt iværksætteri og mulighed for en guidet rundvisning i Republikken!

Hvis du vil med, så send en mail på kbh@jobdesign.net

Mikrovirksomheder med vokseværkMargrete og jeg har sammen skrevet bogen “Mikrovirksomheder med vokseværk”.

Vi mødes en gang hvert halve år for at give hinandens virksomheder et serviceeftersyn.

Hvis du ikke kender Margrete og hendes Solojobdesign, kan du følge hendes glimrende  side på facebook.

Skriv kommentar 3. november 2010 kl. 15:59

Stor succes for træf for selvstændige

Skrevet af Abelone Glahn

“Der var en ganske særlig stemning – en sjælden nærhed på træffet”

“Tak for god og indholdsrig dag sammen med alle jer mikronetter. Jeg er ihvertfald blevet inspireret i flere retninger af både personlig- og forretningsmæssig karakter.”

“Et frugtbart og vellykket træf”

Bare tre tilbagemeldinger på Mikronettræffet sidste lørdag, som trak 60 selvstændige til et varmt og energifyldt møde med konkolleger.

Peter Hanke udfordrede os på, hvad det vil sige at være professionel – Har du selv tænkt over, om du er professionel  og hvornår?

“Pro-fessio” betyder at bekende sig til et højere formål – det vil sige, at der er indbygget erklæring over for omverdenen i selve betegnelsen.

Har du selv et højere formål med dét, du laver?

Peter Hanke fik os også i gang med at dirigere. Han er selv korleder og dirigent og fik os til to og to at dirigere hinanden.

I begyndelsen gjorde vi alt for at følges ad i bevægelserne.
Kun ganske få turde springe ud og gøre noget uventet over for den anden.
Tankevækkende, ikke sandt!

Også Reimer Bo, som holdet oplæg,  fik mig til at tænke på, hvad det er, jeg går og laver. Han fortalte om sine første tre år som selvstændig, og hvad han havde lært af dem. Da en i salen spurgte ham, hvad der drev ham, fremhævede han, at det var vigtigt ikke kun at lave det, man hele tiden har lavet og er god til, men at man går efter noget, der ligger over ens kompetence.

Når jeg ser tilbage på, hvor der er sket noget spændende for mig i de over ti år, jeg har været selvstændig, er det i krydsfeltet mellem det, jeg er god til, og det jeg endnu ikke kan – altså netop der, hvor man træder ud af rutinen og gør noget nyt.

Jeg har ikke tænkt så meget over, at det er dét, der giver drivkraft. Men det er jo ganske indlysende. For nogle. Andre forbliver i det trygge og lever måske lige godt for det, uden at det skal kritiseres – jeg blev bare pludselig opmærksom på “systemet” i det at sætte overliggeren højere en gang imellem.

Der var også andre spændende indlæg, og jeg håber, jeg får tid at blogge mere om træffet.

Skriv kommentar 3. oktober 2010 kl. 13:16

Kunstnere, B&B og gallerier i konkollegaskab

Skrevet af Abelone Glahn

På Lolland-Falster findes der et netværk af kunsthåndværkere, gallerier, gårdbutikker og andre små butikker ude i landområdet,  spisesteder og overnatningsmuligheder, der hedder ”Den lille turisme”.

Det er et af de netværk, jeg synes, bedst udlever ideen om at gå sammen med konkolleger. Netværket har eksisteret i 10 år, og ud over at de hver for sig laver en masse spændende, er deres erfaringer med at drive et sådant netværk også værd at lytte til.
De har nu valgt at udstille sammen, frem for blot at holde Åbne døre i hver deres virksomhed.

Jeg har fået nedenstående invitation til arrangementet, og jeg tillader mig at sende den videre, da jeg tror, en del af bloggens læsere kunne have fornøjelse ikke kun af at se medlemmernes værker mm, men også at falde i snak med dem og høre, hvordan de evner at  samarbejde på tværs og kryds, selv om flere af dem kunne opfatte hinanden som konkurrenter.

Invitationen lyder således:
Den lille turisme fylder 10 år, og det fejrer vi med en udstilling/marked på Skjørringe Gods.
Vi har lejet “hestestalden”, som mange sikkert kender fra de berømte julemarkeder på Skjørringe Gods.
Mange af den lille turismes medlemmer viser pinsedag den 23. maj fra kl. 11 – 17 en del af det, man ellers kan se ude i deres virksomhed.
Vi har tidligere holdt “åbne døre”, men i år har vi valgt at være under samme tag, og derved måske lave en lidt større event.

Her er linket til Den lille turisme – som er et godt eksempel på samarbejde mellem folk i den kreative branche:
Jeg linker til deres egen historie:

Og pdffen til invitationen:
Og her er linket til Skjørringe Gods:

Jeg har interviewet en af deltagerne i Den Lille Turisme, Susan Odborg, i min bog 50+ og nystartet. Hun gik fra at være offentlig ansat til at blive fuldtids keramiker. Her er et uddrag af det, Susan fortalte om netværket:

“Allerede mens jeg arbejdede på biblioteket og lavede keramik i
min fritid, kom jeg med i et netværk, der kaldes »Den lille turisme«.
Det er et netværk, der samler gallerier, bed and breakfast,
gårdbutikker og kunsthåndværkere på Lolland og Falster.

Netværket har haft en afgørende betydning for både mit håndværk
og for min succes som selvstændig. Efter et år som menig
kom jeg i styregruppen, hvor jeg har siddet lige siden, i alt ni år.
Arbejdet er frivilligt, og netværket styres administrativt af et
konsulentfirma, der for nylig har arrangeret det sådan, at jeg får
fem timer betalt for at være koordinator.

Vores mål var i starten en fælles markedsføring, som bestod
af store A4-mapper, hvor vi samlede materiale om os alle, som
kunne ligge hos hver af os. Den blev mit hjertebarn, og jeg
sørgede for at opdatere den med nye medlemmer. Men sidste år
erklærede vi den død, for rent arbejdsmæssigt tog den alt for
mange timer. I dag har vi dels en brochure, som er lige til at
stikke i tasken, dels en god og meget besøgt hjemmeside.

At være aktiv i »den lille turisme« betyder, at alle i netværket
ved, hvem jeg er. De ved også, hvad jeg laver, og jeg har således
83 steder på Lolland og Falster, som – forhåbentlig – er med til
at skabe kontakt til mig. Det er ret god reklame, at vi kan henvise
til hinanden. Noget af min keramik står fast på gallerier,
ligesom krus og kopper står på et par bed and breakfast.

Vi betragter hinanden som samarbejdspartnere og har lært
hen ad vejen at bruge hinanden som kolleger frem for konkurrenter.

Da jeg tog beslutningen om at gå selvstændig, kontaktede
jeg da også nogle af de andre for at høre, hvordan de havde
tilrettelagt deres forretning. Det gav mig vigtige oplysninger. Så
selvfølgelig har vi en fælles markedsføring og skal arbejde udadrettet,
men netværket er bestemt også indadrettet. Det forpligter
at være med. Nogle føler dette ansvar, andre glemmer
det, men som jeg siger til de andre: »Hvis I gør lige så meget,
bliver I lige så kendt i netværket som jeg, og så er det jer, man
tænker på, når kunder skal sendes videre.«

Men der er selvfølgelig en overgrænse for, hvor megen tid
man kan bruge på det frivillige arbejde. Efter at jeg er blevet
selvstændig herhjemme, har jeg trukket mig lidt mere fra den
kollektive butik; jeg vil ikke altid være den, der får det til at
køre, og det viser sig heldigvis, at når en trækker sig, er der en
anden, der træder til.”

Find vej:

Skriv kommentar 8. maj 2010 kl. 18:57

Aldrig til laveste pris!

Skrevet af Abelone Glahn

Vi skal leve af højst muligt kvalitet skræddersyet til kunden. Aldrig af laveste pris – overlad det til Ikea og andre, der sælger til masserne.

Så enkelt kan det sige. Det er sådan, vi skal tænke vores ydelser som mikrovirksomheder og soloselvstændige, der lever af specialydelser.

Se denne video, som er optaget på årets Freelanceforum i Journalisforbundet med Margrete Bak, der fortæller om at lære at se sine ydelser i et større og mere internationalt perspektiv. Om at se mere diverst på det, man leverer end blot som god håndværker.

margrete_bak på freelanceforum 2010

Margretes slides ligger her. Selv om man ikke var med, vil jeg mene, der er pointer, som man nemt kan uddrage ved blot at læse slides.
Ikke kun i forhold til salg og afsætning, men i forhold til at skabe en anden og måske mere lukrativ og udviklende kundekreds og kreds af konkolleger.

Der er andre godbidder fra Freelance forum:
Lidt om positiv psykologi og om hvordan du tænker i styrker fra Jais Sørensen

Skriv kommentar 5. marts 2010 kl. 23:11

Konkolleger in action

Skrevet af Abelone Glahn

Margrete Bak og Abelone Glahn

Konkolleger i arbejde - Margrete Bak og Abelone Glahn

De sidste to dage har jeg været i “træningslejr” sammen med min nærmeste konkurrent og kollega, Margrete Bak, som har opfundet ordet konkollega.
Vi mødes hvert halve år for at gennemgå vores forretninger og deres udvikling. Vi bruger denne skabelon til at få et overblik over vores planer. (Her ser du en tidligere udgave af min ti års plan). Vi ser på, hvad vi har udrettet siden sidst, og derefter ser vi på, hvad vi vil de næste år.

Det er en fantastisk anbefalelsesværdig øvelse at sætte sig sammen med en kollega og få en andens syn på ens virksomhed. Ved at mødes med jævne mellemrum får man tillige én, som holder tråd i, hvad man lovede at gøre noget ved sidst, og en som kan glædes over, hvad der er lykkedes.
For mig har det for eksempel været rigtig sjovt at se, at jeg for snart 3 år siden begyndte at skrive i min plan, at jeg måtte finde mig nogle nye samarbejdspartnere for at kunne vokse på en måde, der bragte mig ud af min delvis isolering som enegænger.
I dag har jeg et fremgangsrigt Aps , First Link Kommunikation, sammen med to andre journalister.

Margrete og jeg arbejdede tolv timer i træk i går, og nogle af de ting, vi umiddelbart kunne gøre noget ved, har vi så brugt formiddagen på.
Jeg har opdateret mine hjemmesider, skærpet min profil på hhv Mikrobusiness og www.AbeloneGlahn.dk.

På Mikrobusiness har jeg fået lagt kurser og rådgivning ud, og på AbeloneGlahn har jeg fokuseret mere på det virtuelle håndtryk.

Margrete er i gang med at lægge sidste hånd på sit oplæg til Freelanceforum på fredag, hvor hun skal tale om fremtidens samarbejdsformer.
Freelanceforum er Journalistforbundets årlige seminar for freelancere, hvor vi skal diskutere forskellige politiske ting, og hvor der også er inspirerende foredrag om både synlighed, prissætning og arbejdsmiljø.
Jeg selv skal deltage i en paneldiskussion om prissætning.

Skriv kommentar 24. februar 2010 kl. 11:04

50+ og nystartet

Skrevet af Abelone Glahn

50+ og nystartetKøb bogen her>
UDSALG- Kun i Amediashoppen  50.- kroner

Find værktøj til bogen her
Om bogen:
Flere og flere, der har passeret de 50, overvejer springet fra lønmodtager til selvstændig af mange forskellige årsager. De fleste af lyst, andre af nød. Fælles for dem er, at de har kortere tid at løbe på, før forretningen skal give overskud, og at de besidder en kernekompetence, der kan formes til et levebrød. Men hvordan?
Denne bog er en praktisk hjælp til den modne, som på en professionel måde ønsker at forberede springet til egen lille virksomhed. I første del af bogen fortæller 12 selvstændige i alderen 54-68 år åbent og ligefremt om deres overvejelser, forventninger og bekymringer samt om de reaktioner og den virkelighed, der mødte dem de første år. Anden del fokuserer på, hvad den modne bør overveje før start, på realistiske krav til selvledelse, på faldgruber i dagligdagen, på at kunne prissætte og sælge sig selv, på markedsføring, netværk og økonomi, på pension, sikkerhedsnet, a-kasse, sygdom og efterløn. Og ikke mindst på, hvor længe man kan eller vil blive ved.
Forfatteren er den journalisten Abelone Glahn, som driver sin egen kommunikationsvirksomhed og rådgiver solo-selvstændige og freelancere.

1 kommentar 4. marts 2009 kl. 10:22

Har vi en aftale? – Rettigheder, kontrakter og faldgruber

Skrevet af Abelone Glahn

Har vi en aftale?Se værktøj til bogen her>

Køb bogen her>

Forfatter: Peter Lind Nielsen
Pris: 199.-
Om bogen:

For mikrovirksomheder, selvstændige og freelancere er det afgørende at få opbygget gode samarbejdsrelationer til kunder og samarbejdspartnere. Og et godt samarbejde forudsætter en klar aftale, som begge parter er tilfredse med.
‘Har vi en aftale?’ er en praktisk og tilgængelig håndbog, der bl.a. kommer ind på aftaleindgåelse og kontraktforhandling, rettigheder, beskyttelse af ideer, samarbejdsaftaler og internettet: Hvad må du – og hvad må du ikke?

‘Har vi en aftale?’ er fuld af realistiske eksempler og præcise spørgsmål, der gør, at du kan tage højde for de forhold, du ellers ikke ville have tænkt på, og som ofte ender i konflikt.

Bemærk, at denne bog er meget efterspurgt på grund af uddybning af indholdet i skabelonerne til Samarbejdsaftaler, som mange selvstændige ofte har brug for!

Udgivet 12-09-2008

4 boganmeldelser

1.

  • Michael Breum Jacobsen  |  18. januar 2009 kl. 22:05Klip fra anmeldelsen på Mikronet.dk:Bogen ”Har vi en aftale?” er endnu en genial lille håndbog fra Børsen Mikro, som sætter lys på et vigtigt og ofte også meget konfliktfyldt emne for selvstændige og freelancere. Hvem har ikke gennem bitter erfaring lært, at det altid er vigtigt at få ting nedfældet på skrift?Netop der sætter Peter Lind Hansens bog ind. Som en håndbog, der kan hives frem, når man stårmed specifikke opgaver i forhold til kontrakter, rettighedsaftaler mv.–Bogen burde være fast bestanddel af en enhver iværksætter, en mikrovirksomheds eller enfreelancers boghylde. Sproget er ligetil og letforståeligt. Det er ikke en juridisk lærebog, for det levner 94 sider desværre ikke plads til, men snarere er det en håndbog for praktikere, der ”…ikke har indgående kendskab til juraens kringelkroge.”.Som håndbog og god forberedelse, så er bogen genial, og i alle tilfælde er den et godt udgangspunkt for videre råd, undersøgelse ogerfaringsdannelse.

2.

Klarafine Lildholdt  |  18. januar 2009 kl. 22:35

Linie tre og fire i forordet til denne bog er:

Dette er ikke en bog, du kommer til at læse i et stræk

Det er hverken mødvendigt eller særlig anbefalelsesværdigt.

Og slutningen af forordet lyder således:

I små doser, til rette tid – forhåbentligt aldrig det hele på én gang.

Jeg trodsede Abelones Glahns velmente råd og slugte bogen i et hug. Og jeg vil gerne anbefale den – og er faktisk ret glad for, jeg valgte at læse det hele på én gang.

I et sprog alle kan forstå beskrives hvad en aftale er, noget om kontrakter, ophavsret, beskyttelse af ideer, samarbejdskontrakter, leverandøraftaler mm. Jeg er blevet meget klogere og har – host host – nok fundet et sted eller to, hvor jeg måske overtræder loven eller på anden vis kunne have gjort noget mere hensigtsmæssigt.

Jeg var også til arrangementet, hvor Peter fortalte og det gjorde ret stort indtryk på mig, at en kvinde var blevet opkrævet 15.000 for at have lagt en artikel på sin hjemmeside – med kilde mm., men det er altså bare ikke lovligt.

Så vil du også gerne vide lidt mere om dette område, så læs “Har vi en aftale? Rettigheder, kontrakter – og faldgruber” af Peter Lind Nielsen – en af bøgerne i Børsen Mikros serie for mikrovirksomheder, selvstændige, konsulenter og freelancere.


  • 3.
  • E-magasinet “Installatør Horisont”  |  11. februar 2009 kl. 10:21”Har vi en aftale?” er fuld af realistiske eksempler og præcise spørgsmål, der gør, at du kan tage højde for de forhold, du ellers ikke ville have tænkt på, og som ofte ender i konflikt.Læs resten her:http://www.installator.dk/hg/ih/artikel.nsf/0/K%C3%98PN-7JTAN4?OpenDocument
  • 4.

    HK-akademiMerkonomer  |  11. februar 2009 kl. 10:23

    Når euforien over at have fundet en dygtig og engageret samarbejdspartner står i fuldt flor, synes det måske overflødigt at udtænke worst case scenarier og skrive lange kontrakter, der forsikrer mod potentielle katastrofer. Men vigtigheden af at indgå klokkeklare klare aftaler er stor, for det kan være overordentligt kostbart for mikrovirksomheder, freelancere og selvstændige at ende i en suppedas af misforståelser og juridiske konflikter.

    Med håndbogen Har vi en aftale? bliver du klædt på til at indgå aftaler, der kommer alle parter til gode, og den hjælper dig med at komme nemmere gennem hverdagens virvar af løse og faste aftaler.

    Se resten her:

    http://www.hk.dk/akademimerkonomer/aktuelt/nyhedsarkiv/oktober_2008/faa_styr_paa_de_klare_aftaler

Skriv kommentar 1. september 2008 kl. 10:58

Ældre indlæg

Bøger til selvstændige: