Eksklusiv salgscoaching på skærgårdsø – tjek dit årsregnskab!

Skrevet af Abelone Glahn

Jeg har været rigtig langt væk – både mentalt og fysisk. De sidste tre dage i Sverige ( ja, rigtig laaangt væk, ikke sandt 🙂 ) hvor jeg har haft den udsøgte ære at få en særlig salgscoaching af Ulla-Lisa Thordén.

Desuden har jeg mødt nogle meget spændende svenske iværksættere, der har skrevet en bog om kvindelige entreprenører, Beautifull Business, og som driver et site for kvindelige selvstændige www.driftig.nu, og jeg har mødt en repræsentant for et utrolig aktivt, offentligt kontor, der arbejder alene med Mikrovirksomheder!
Derom senere.

Nu lige til noget praktisk:
De fleste af jer sidder i disse slut-junidage med årsregnskabet.

Når I nu har det fremme, så tag lige at sammenligne tallene fra i år med tallene fra sidste år.

Mit forberedelsesarbejde til mødet med Ulla-Lisa var en bunden opgave.
Jeg skulle se pånedenstående poster, og ved at se på dem, ville jeg få en udmærket ide om dels, hvordan jeg prissatte mine ting, dels om jeg kunne ændre på prisen, dels om jeg har de rette kunder.

  2006 2007
Gennemsnit af alle job    
Højest betalte job    
Lavest betalte job    
Hvilken gruppe af kunder betaler mest    
Kunne jeg forhandle til mere
Eller findes de penge ikke dér, hvor jeg har jobbene?
   
Definer ønskekunder
1.
2.3.

4.

5.

   
Hvem vil betale mig for at være visionær?    

Det hjalp mig især at se på de sidste to punkter, da jeg i høj grad arbejder med at ændre min kundekreds, da jeg simpelthen er ved at skiftte sortiment – jeg arbejder med andet og mere end netværk nu, og dette ville jeg gerne have til at afspejle sig i min kundekreds.
Ulla-Lisa tog mig igennem mine ønskekunder og øvede mig i, hvordan jeg skulle tilnærme mig dem.
Det var en øjnåbner for mig, at jeg ikke nødvendigvis skal tilbyde dem løsninger, men også tænke i at tilbyde dem processen frem til en løsning.
Derfor spørgsmålet om at være visionær – for jeg arbejder måske i meget høj grad med at se nogle langsigtede perspektiver, og dette gør jeg i høj grad af ideelle grunde og med en mission, men det er jo ikke altid, at den slags er betalt !

Og det gjorde såmænd ikke noget, at man fik lidt håndører for at udvikle ting 🙂

Nå, men skemaet kan du passende kigge på selv, og bruge dine egne tal.
At få indsigt i, hvem det egentlig er, der giver dig smør på brødet, og hvor mange timer du bruger på hver af dem, vil også give dig indsigt i, hvem du skal skære væk, for at andre – måske mere lukrative og spændende – kunder kan komme til.

[tags]årsregnskab, budget, salgstræning, ulla-lisa Thordén, beautiful business[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 27. juni 2007 i kategorien: Bloggerhverdag,Gode råd . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: