Din virksomhed bliver tjekket – og rated – på nettet

Skrevet af Abelone Glahn

Ni ud af ti kunder søger en leverandør via internettet. Sådan er det i Danmark og sådan er det formentlig også i det meste af den verden, hvor internettet har gjort sit indtog.
Vi leder efter et firma, der kan levere løsningen på det problem, vi har.

Derfor er det godt at have en god professionel profil på nettet. Det kan ikke siges for mange gange.
Men ét er, hvad man skriver om sig selv, et andet er, hvad kunderne har af erfaringer med firmaet.

På hjemmesiden Yelp.com kan man anmelde amerikanske virksomheder, firmaer, resaturanter etc og fortælle sin uforbeholdne mening ( inden for ytringsfrihedenshedens juridiske grænser) om firmaerne.

På den måde kan andre læse anmeldelser og erfaringer, som måske kan være nyttige inden man benytter et bestemt firma.

Det er en form for virtuel sladderhank, eller forbrugeroplysning alt efter hvordan man ser på det.

En sådan anmeldelse kan betyde liv eller død for et firma, og de anmeldere, der flittigt skriver ind til sitet, bliver ligefrem kaldt “The yelpers”. Det er et interessant forretningsområde – brugergenererede anmeldelser – som vi for eksempel også kender det fra boganmeldelser på Amazon, og virksomheden har ifølge Børsen da også lige fået tilført 15 millioner dollars af deres investorer, som skal benyttes til udvidelser.

Jeg kender i Danmark kun den type anmeldelser på restaurations- og forlystelses sider, så som Mit Kbh og andre, hvor brugerne kan gå ind og skrive anmeldelser. De bliver flittigt læst. (Mine egne restaurationsbesøg er ofte tjekket ud på MitKbh, inden jeg tager afsted.)

Jeg har endnu ikke set en funktion eller en hjemmeside, der rater danske firmaer…
Hvis nogen kender til danske anmeldelsessites af ydelser, må de gerne give mig et link.

[tags]yelp, the yelpers, mitkbh, anmeldelser, brugergenereret indhold[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 6. april 2008 i kategorien: Gode råd,Sociale medier . Andre indlæg af

4 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Betina Skou Gjesing  |  7. april 2008 kl. 13:27

    Hej Abelone

    Jeg ved ikke om denne side hører under kategorien? http://www.danskelinks.dk/

  • 2. abelone glahn  |  8. april 2008 kl. 09:15

    Jo, det kunne det godt, da man kommenterer og rater siderne, men jeg har umiddelbart svært ved at se, om man selv kan manipulere med anmeldelserne, altså give sig selv en masse gode anmeldelser.
    Jeg skal lige teste det af.
    tak for tippet.
    Abelone

  • 3. Rasmus Luckow-Nielsen  |  13. april 2008 kl. 22:15

    Hej Abelone
    Prøv at kigge på TrustPilot – de lader bl.a. brugerne anmelde virksomheder…

    http://www.trustpilot.dk/

    … og så findes der sørme også én for håndværkere:
    http://www.anmeld-haandvaerker.dk/

    mvh
    Rasmus
    /mitKBH 🙂

  • 4. abelone glahn  |  14. april 2008 kl. 18:55

    Det var lige præcis sådanne jeg tænkte på, tak Rasmus
    Abelone

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: