Dette har en konsulent med succes:

Skrevet af Abelone Glahn

Den undersøgelse, som DJØF og IDA har lavet om hvilken værdi selvstændige konsulenter skaber, og som bliver præsenteret på et møde i København den 22. januar, viser også, at hvis man skal have succes som selvstændig konsulent, kræver det, at man besidder følgende karakteristika:

· Besidde specialistviden og faglige spidskompetencer.

· Besidde sociale kompetencer,(min fremhævning), så man nemt kan indgå i tæt relation og samarbejde med virksomheden, samt hurtig kan tilpasse sig virksomhedens kultur og forretningsgange.

· Have et udviklet netværk til relevante kunder

Det er nok ikke overraskende, men jeg synes, det er tankevækkende, at de sociale kompetencer står så højt oppe på listen.  Mange mikroer er vante til at klare sig selv i det daglige, er utrolig selvstyrende, skal klare alle typer virksomhedskasketter, og kan nogle gange have tendens til at være verdensmestre, som ikke altid evner at give andre plads.

At man får succes som konsulent fordrer altså, at man lader verdensmesterattituden ligger derhjemme, og at man træner sine sociale kompetencer.

Det handler altså ikke alt sammen om faglighed. 

Øvelse:
Start med at træne de sociale kompetencer ved en reception – prøv for en gangs skyld IKKE at sige noget, men at lytte til, hvad de andre siger – dét er nogen gange svært for en selvstændig konsulent, har jeg opdaget 🙂
reception.JPG

[tags] konsulenter, IDA, DJØF, mikrovirksomheder, sociale kompetencer [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 13. januar 2008 i kategorien: Mikrovirksomheder,Netværk og networking . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: