Der er MEGET stor forskel på Cc feltet og Bcc feltet, husk det nu!

Skrevet af Abelone Glahn

Jeg har lige været ude for en klassisker inden for fejltagelserne, når man udsender nyhedsmail. Jeg fik en god lang nyhedsmail fra en mikrokollega, som desværre var kommet til at sætte alle modtagernes adresser i Ccfeltet, som alle modtagere kan læse.

Det betød, at jeg ikke alene fik et meget langt brev, idet der var rigtig mange modtagere, men at min egen email nu også lå ude hos de andre, ligesom jeg kunne se alle de andres email – et virtuelt peepshow, så at sige.

Det generer mig selvfølgelig at få udbasuneret til andre, hvad jeg abonnerer på, og det irriterer mig også, at min email adresse på den måde slippes løs til andre.
Men hvad pokker tænkte jeg, shit happens, og så slettede jeg blot mailen.

Få timer efter fik jeg endnu en mail, med samme emnelinie og tydeligvis et svar på den første. Det viste sig at være fra en på listen, som greb lejligheden til at berige alle de sagesløse modtagere med en kædebrevslignende opfordring til at skrive under på en eller anden sikkert velment underskriftindsamling.

Et klart brud på mail-etik – det er direkte spam – uopfordret massemail, og irritationen blev noget større hos mig, men jeg valgte at undlade at reagere.

Det gjorde andre til gengæld. De reagerede til både den oprindelige afsender og til ham med kædebrevet. Flere bad om at blive pillet af postlisten øjeblikkeligt.
Henvendelserne medførte, at vi alle sammen – igen med identifikation af samtlige mailadresser – nu har fået et undskyldende brev een gang til fra ham med kædebrevet.

Med til historien hører, at sidstnævnte også brugte et billede og et virtuelt visitkort i sin signatur, så brevene var vedhæftet filer.
Det tog derfor lidt ekstra tid at hente disse totalt uinteressante og uvelkomne mails ned via en mobiltelefon, da jeg ikke har været i nærheden af en almindelig PC et par dage, og dette tænker mange heller ikke over, når de plastrer deres signatur til med animationer, billeder eller tegninger, der ofte ikke er tilpasset email.

Summa summarum:

  • Det skaber voldsom irritation hos andre, hvis du til masseudsendelser, som fx nyhedsbreve, ikke husker at bruge Bccfeltet– det felt, der skjuler modtagerne af et brev. Brug aldrig CC feltet.
  • Man virker mindre troværdig og får skadet sit omdømme som professionel på den måde, ligesom man mister kunder.
  • En løsning kan være, at du bruger nyhedsbrevskabeloner/programmer, som kan håndtere den slags. Læs om nogle af dem i “Emailnyhedsbreve af Rikke Moos

og hvis du ikke ved, hvor du finder Bcc feltet, så forklarer Microsoft det sådan her:

Boksen Bcc kan vises i alle nye meddelelser, du opretter. Hvis Microsoft Word bruges som e-mail-editor, skal du i en ny meddelelse klikke på pilen til højre for knappen Indstillinger og derefter klikke på Bcc. Hvis du bruger e-mail-editoren i Microsoft Outlook, skal du i en ny meddelelse klikke på Bcc-felt i menuen Vis.

Det virker imidlertid ikke i mit postprogram, der har en Business Contact Manager til Outlook.

Dér skal jeg gøre det i feltet “Indstillinger”

(Bcc: En forkortelse for blind carbon copy. Hvis du tilføjer en modtagers navn i denne boks i en meddelelse, sendes en kopi af meddelelsen til den pågældende modtager, og modtagerens navn er ikke synligt for andre modtagere af meddelelsen.)

Endelig vil jeg lige gøre opmærksom på et godt indlæg om email kultur på Mikronetbloggen.

[tags]emailkultur, spam, nyhedsbreve, bcc, cc[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 15. juni 2007 i kategorien: Gode råd . Andre indlæg af

1 kommentar Skriv kommentar

  • 1. Abelone » Brug IKKE&hellip  |  31. maj 2009 kl. 12:31

    […] Jeg har skrevet nedenstående, til den, der sendte mig det seneste brev med et hav af emailadresser i Til-feltet. Her linker jeg til en forklaring på, hvordan man ændrer sin opsætning: […]

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: