De nye stjerner shopper job oftere

Skrevet af Abelone Glahn

Computerworld har en interessant artikel om, hvordan fremtidens medarbejdere kommer til at vælge og vrage mellem jobbene og shoppe sig vej via midlertidige ansættelser/projekter/freelanceri.
Fremtidens medarbejder går ikke efter virksomheden, men projektet. Det har langt fra
alle ledere forstået, og det kan blive dyrt
, skriver bladet.

Virksomhederne kommer til at lære det the hard way, at jobbene skal være meget attraktive for at folk vil have dem, og især IT folk vil shoppe job, særlig på projektbasis.

Virksomhederne mangler fantasi til at tackle de nye udfordringer med “de nye stjerner”, som Computerworld kalder dem.

-[Virksomhederne] går på strandhugst hos naboen, fordi de har problemer med at fastholde deres eksisterende medarbejdere.
-7,6 procent af medarbejderne i den danske it-verden har fået mindst ét uopfordret jobtilbud inden for det seneste år, mens 29,7 procent aktivt har søgt et nyt job i samme tidsrum.
-De dygtige medarbejdere er arbejdsmarkedets nye stjerner. De kender deres værd og udnytter mulighederne til at sikre deres fremtidige markedsværdi.

-Tendensen hos it-branchens medarbejdere er ikke længere at sikre sig et livslangt sæde i en stor virksomhed. I dag handler det mere om at sikre sig livslange kompetencer gennem faglig udvikling. Også selv om det kræver hyppige jobskift.

Susanne Mejborn kommenterer på CWs blog denne trend og mener ikke, at der bliver så megen flakken omkring, fordi mange af de nyuddannede er i den fødedygtige alder og hurtigt søger stabilitet.

Jeg tror , vi kommer til at se mange flere, der arbejder projektansatte og i tidsbegrænsede job, men nogen nation af frie agenter bliver vi ikke foreløbig, dertil er vi danskere for magelige.

MEN, virksomhedernes HR afdelinger må da gerne vågne op til dåd og opdage, at de skal rekruttere på en anden måde og indrette deres virksomhed til at blive attraktiv også på nettet, fordi den bliver vejet og vurderet, også i kraft af, hvad der ligger om den ude på nettet.
Employee branding eller Employer branding handler ikke kun om at fastholde medarbejdere, men også om at være attraktiv for nye.

[tags] computerworld, virtuel rekruttering, employer branding, projektansættelser[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 22. oktober 2007 i kategorien: Diverse . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: