Dårlig omtale koster på bundlinjen

Skrevet af Julie Lindegaard

Et nyt værktøj gør Simon Spies’ ordsprog “Dårlig omtale er bedre end ingen omtale” til skamme. En ny beregningsmodel beviser, at dårlig omtale faktisk koster på bundlinien.

For de virksomheder, der har oplevet dårlig og skadende omtale, så kommer det næppe som en overraskelse.
Men med værktøjet kan det præcise beløb nu gøres op – folkene bag har ihvertfald regnet på DSBs tab. Og DSB er jo et skoleeksempel på en virksomhed med dårlig omtale – virksomheden er næsten ugentlig i medierne med dårlige historier pga. forsinkede tog – endda også dem, der endnu ikke er på skinnerne. Disse historier koster ifølge det nye værktøj årligt to procent af det samlede salg – hvilket skulle løbe op i et betydeligt millionbeløb.

I artiklen på markedsforing.dk fremgår det, at mediabureauet OMD i samarbejde med Brandscience har udviklet værktøjet, der kan måle, hvordan dårlig medieomtale påvirker virksomhedens økonomi.

Så ja, måske er det ikke nyt, at dårlig omtale skader virksomheden – men det er nyt, at du nu kan måle præcist, hvad det koster på bundlinien.
Måske er der flere virksomheder, der skal regne på, hvad en forebyggende indsats koster… I tilfældet DSB er der vist en del aftaler, der skal ryddes op i, og en række tog, der skal leveres, før en kommunikationsmæssig indsats kombineret med mediestrategi gør nogen forskel på bundlinien….

Og så er jo, at det ser ud som om, at ledelsen har stillet sig selv spørgsmålet om, hvad der bedst kan betale sig – to procent af salget for dårlig omtale – eller en grundig oprydning og tog til tiden….. hmmm – gad vide, om værktøjet også kan beregne tabet over flere år….

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 16. juni 2008 i kategorien: Kommunikation,Markedsføring . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: