Dårlig omtale – konflikt eller krise?

Skrevet af Julie Lindegaard

Forleden var jeg til et gå-hjem-møde, hvor et af emnerne var krisekommunikation. Kim Larsen fra kommunikationsvirksomheden Burson-Marsteller holdt oplæg om krisekommunikation – og han bragte følgende meget vigtige pointer:

Mange tror, at dårlig omtale og modvind er kriser – men konflikter og kriser er ikke nødvendigvis kriser. Kriser er, når konflikten eller krisen truer dit forretningsgrundlag eller omdømme fundamentalt.

Det betyder altså, at du ikke nødvendigvis skal være bange for at være uenig med andre. Så længe du blot er opmærksom på, om det er dit omdømme eller dit forretningsgrgundlag, der er truet.
Et andet af Kim Larsens budskaber var desuden at, hvis det så er en krise, – eller på nogen måde kan udvikle sig via et worst-case-scenaria, der truer forretningen eller omdømmet, så er der kun en eneste løsning:
Ret op på problemet, beklag, og forklar, hvad du har gjort – eller vil gøre – for at det ikke sker igen.

Og når jeg så er ved det med kriserne, der kan udvikle sig:
Et meget aktuelt eksempel på en politiker, der i lang tid lidt halvhjertet har forsøgt at rette op på en “lille” krise er Lars Løkke Rasmussen, finansministeren, der i øjeblikket slås med medierne i en sag, der ligger mange år tilbage fra hans tid som amtsborgmester.
Måske så det i begyndelsen ud til at være en mindre sag, der ikke truede hans omdømme fundamentalt – og derfor tilbagebetalte han efter pres en slat penge for at lukke sagen. Han glemte dog at tjekke alle andre gamle sager i samme kategori – og så vokser krisen sig større og større – (se dette link fra dr Søndag

Og har du først en dårlig sag, som kører i længere tid – så sker der ofte det her:
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/cp47ev4-8IA" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Hmmm – mon ikke, der skal ryddes op i de bilag en gang for alle?

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 18. maj 2008 i kategorien: Markedsføring . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: