Civilisation 2.0 og salgsmetoder

Skrevet af Abelone Glahn

I øjeblikket læser jeg Tor Nørretranders’ nye bog Civilisation 2.0, med stor interesse og glæde, fordi den har så optimistisk et syn på fremtiden, trods det uregerlige vejr verden over ( har lige fået en mail fra min bror i Japan, hvor han netop har klaret sig uden om tyfon og jordskælvsvirkninger, skønt i nærheden).

Mens jeg læser, går det op for mig, at jeg har købt dbogen på grund af tre fremragende markedsføringsmetoder.

Først hørte jeg om bogen, da Tor N. selv fortalte om den på Reboot 9.0 (flere komma-nuller). Tor Nørretranders indledte Reboot med et fremragende og anderledes indlæg om  – ja – døm selv ( linket går til hans præsentation).

Billedet er taget og lagt på Flickr af Patrick Damsted (det er Tor nede til højre….)

Det var et godt indlæg, men det fik mig ikke til at rushe ned til boghandleren.

Men en dag, jeg alligevel var dernede, fandt jeg på disken en gratis mikroudgave af bogen. Det er et nyt markesføringstrick – at lægge et par kapitler eller uddrag af nogle, i stift pap med bogens originale for- og bagside.  Jeg snuppede et eksemplar og gik hjem og læste.

Det indeholdt introduktionen og det første kapitel, og så var jeg solgt. Alene det jeg læste dér, gav anledning til en del diskussion hjemme i huset, hvor jeg fik mine sønner til at læse den også, fordi de er bekymrede over de mange vejrskift ,og hvordan den globale opvarmning – eller hvad der nu måtte være årsag til det vilde vejr – kommer til at påvirke derse fremtid.

Jeg skulle fejre fødselsdag kort efter og ønskede mig bogen, men kunne ikke vente: Jeg gik selv ned og købte den for at læse den under et besøg hos min far, men nåede aldrig at læse andet end omslaget, fordi min far – der er 83  – lige “skulle bladre i den” – og jeg endte med at give ham mit eksemplar. Han havde på få dage læst det meste og klukkede undervejs, lagde den flere gange og begyndte at kommentere – ret irriterende, når man ikke har læst bogen selv endnu, men meget inspirerende.

Så da jeg endelig havde fødselsdag, fik jeg den, og nu er jeg så i gang.
Altså:
A) omtale og mødet med personens engagement (Reboot),
B) tilgængeligt gratis forskræp (boghandlertrick, som jeg ikke har set før, men flere gange siden, med andre bøger),
C) og endelig andres anbefaling (min ellers meget kritiske fars begejstring).

Min mand, som er uddannet i reklamebranchen, ville omformulere det til markedsføringens grundregel:
Koncentrér, repetér, dominér.

Sådan kan man lære noget om både markedsføring og menneskehedens overlevelse.

Civilisation 2.0 var blandt gaverne

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 18. juli 2007 i kategorien: Bloggerhverdag,Bøger . Andre indlæg af

Ingen kommentarer - bliv den første! Skriv kommentar

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: