Acceptér dine uvaner

Skrevet af Trine Kolding

                              Bilag og jeg bliver aldrig gode venner
Der er to områder i min virksomhed, jeg altid udviser udskydelsesadfærd omkring: Økonomi og IT. Uanset hvor meget jeg arbejder med at tøjle mine overspringshandlinger, bliver jeg aldrig gode venner med hverken bilag eller teknologi udover almindeligt husbehov.

Der findes et hav af gode teknikker til netop at overvinde sin udskydelsesadfærd, og jeg har da også benyttet mig af dem gennem årene, så mine bilag er kommet afsted i rette tid, og jeg har fået de seneste programmer på min pc.

Men i dag har jeg taget en beslutning: Jeg gider ikke lade mig energidræne af økonomi længere. Penge vil jeg gerne tjene, bevares:-) Og jeg holder meget af at forhandle. Men at holde styr på bilag og fakturaer m.m…. Det er slut!

Alle burde have en Kim
I lyset heraf ringede jeg straks til min højt skattede revisor, Kim, og spurgte, om han havde noget imod at få mine bilag i én stor bunke. Kim er vant til at arbejde for kunstnere, der sender ham bilag i bæreposer eller skotøjsæsker, så selv usorterede bunker regnes stadig for “orden i  bilagene”. Sikke en kolossal lettelse af give slip og overlade ansvaret og arbejdet til én, der er langt mere kompetent og motiveret.

Det skulle jeg sådan set have gjort for fem år siden, men pyt – intet kan rokke ved min fornyede arbejdsglæde, og jeg sender masser af taknemmelige tanker til Kim!

Og sådan ser knap tre måneders dårlig samvittighed ud, efter bilagene er samlet til bunke:

                                                               Styr på bilagene!

Ja, det ser ikke ud af meget, men tro mig – der er mange små bilag og kvitteringer inde i den sirlige bunke!

[tags]udskydelsesadfærd, overspringshandlinger, uvaner, kvitteringer, bilag, årsregnskab, momsregnskab[/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 4. marts 2009 i kategorien: Bloggerhverdag,Personlig effektivitet . Andre indlæg af

2 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Perle  |  8. marts 2009 kl. 20:03

    Smiler lidt for mig selv. Har i årevis haft en frygtelig uorden i papirerne (bare vores egne private). Først forsøgte jeg, at sætte i mapper efter alfabetet, så endte det i kasser, men uanset hvad kunne jeg aldrig finde det jeg måtte lede efter.

    Nu er et nyt system opfundet. Intet system 🙂 Men alt bliver sat i mapper som de kommer ind ad døren. Så hvis jeg mangler noget ved jeg nogenlunde hvilken måned de er ankommet i og vupti, jeg kan nu finde mine ting.

  • 2. Trine Kolding  |  9. marts 2009 kl. 19:27

    God idé! Dit indlæg minder mig om, at Abelone Glahn skrev om selvsamme emne ved samme tid sidste år: http://borsenmikroblogs.dk/abelone/2008/02/23/bilagskassen-undga-den-for-alt-i-verden/
    Hun foreslår netop en åben mappe.
    Tak for tippet – nu er mappen oprettet og ligger klar. Tænk, at så enkel en opgave kan være så svær…!

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: