10 gode råd til glemsomme mennesker

Skrevet af Trine Kolding

                                                   loss of memory 

Inden jeg går på ferie, må jeg hellere lige huske at… hvad var det nu lige, jeg skulle…? Det var noget med… Pyha, jeg fandt lige min gule lap her. Jeg skal huske at fortælle, at der er håb forude for glemsomme mennesker! 

Avisen 24 timer bragte i forrige måned en rigtig god artikel om hukommelse, og hvordan du bliver bedre til at huske. Hukommelsen begynder at blive dårligere allerede ved 30 års-alderen, og du kan desværre ikke træne din hukommelse til at rumme mere.

Heldigvis er der masser af andet, du kan gøre. Harvard Medical School  har lavet disse råd:

10 gode råd til glemsomme mennesker

  1. Økonomisér din brug af hjernen – brug kalender, lister, notesblokke etc. til at skrive ned, så du ikke skal bruge unødig kapacitet på at huske det hele   
  2. Organisér dine tanker – Bryd informationer ned i mindre dele
  3. Brug alle dine sanser – jo flere sanser du bruger, jo flere dele af hjernen bruger du til at huske med, og jo mere sandsynligt er det, at du ikke glemmer
  4. Husk med lyd og billeder -udvid dine læringsområder i hjernen ved at læse højt, skrive ned, tegne billeder
  5. Gentag – gentag højt, hvad du lige hørt, tænkt på eller læst
  6. Spred det ud – genlæs de vigtigste pointer, du skal huske, efter en periode. Lad der gå længere og længere tid imellem perioderne: f.eks. hver time, så hver femte time etc.
  7. Lav huskeremser – også kaldet memoteknik er en rigtig god måde at huske på. Det kan være en huskeremse bygget op af forbogstaver, f.eks. SMARTE mål = specifikke, målbare, attraktive, tidsbegrænsede, evaluering
  8. Udfordr dig selv – kryds og tværs, sudoku etc. hjælper dig til at koncentrere dig og udfordrer din hjerne. På den måde vedligeholder du din hukommelse, også når du bliver ældre. Sagt på en anden måde er det hjernegymnastik, der træner hukommelses-musklen
  9. Tag et kursus – tag på hukommelseskursus og lær flere teknikker
  10. Sov godt – 6-8 timers søvn er altafgørende for hukommelsen.

Kilde: “Snyd din dårlige hukommelse” af Camilla Folsach, 24 timer (den 23. juni 2008)

Og så er det vigtigt at huske på, at glemsomhed i hverdagen som regel skyldes, at vi simpelthen har for meget mellem ørerne. Så start med at sætte farten ned og sig nej ind i mellem. Så er du allerede godt på vej til at huske bedre.

Ha’ en skøn sommer og på genhør i slutningen af august!

Trine Kolding 

[tags] 24 timer, harvard medical school, camilla folsach, hukommelse, glemsomhed, memoteknik, trine kolding [/tags]

Be Sociable, Share!

Opdateret d. 17. juli 2008 i kategorien: Bloggerhverdag . Andre indlæg af

2 kommentarer Skriv kommentar

  • 1. Bente Tromborg  |  12. august 2008 kl. 15:11

    Hej Trine,
    jeg kan også varmt anbefale M.I.T.teknikken. Most Important Tasks. Skriv dine 3 Most Important Tasks ned, og så tager du dem en af gangen.

    Du kan læse mere om denne effektive teknik i min artikel: Skab tid til det du vil

    http://www.2wellness.dk/index.php?id=134,164,0,0,1,0

  • 2. Trine Kolding  |  25. august 2008 kl. 09:19

    Kære Bente

    Tak for dit gode råd!
    Mange hilsener, Trine

You must be logged in to post a comment.

Følg kommentarer via RSS

Bøger til selvstændige: